tirsdag 3. juli 2012

Avskjedsgave, prosjekt interiør og prinsessenykker



Dessverre har den fantastiske pedagogiske lederen på jentas avdeling i barnehagen sluttet. Jeg er av den bløte sorten og er fortsatt litt lei meg for det. Slik er dessverre livet, forhåpentligvis får den nye også god kjemi med jenta mi. 

Når det først er slik at en kjær barnehageansatt slutter, så synes jeg det er veldig koselig å kunne gi vedkommende en oppmerksomhet, og i min verden er en hjemmelaget gave ekstra koselig å gi bort! Kan jo være greit å se an mottaker litt, men en heklet kurv er vel ganske "trygt". Et annet tips jeg skal vurdere til neste gang dette skjer er å strikke votter slik  Monstermønster har gjort. 





Kurven er heklet hovedsaklig med fastmasker. Jeg har brukt Drops Paris. Garnet er vel greit nok, men jeg bruker det neppe igjen til et slikt prosjekt. Noe vanskelig å formulere innvendingene mine. Garnet er for mykt. Mykhet er jo normalt positivt, men dette er mer slik at det loer og jeg får følelsen av at det faller litt fra hverandre.  Jeg har brukt heklenål nr. 4,5 og det gikk med 231 g til denne kurven. 

Oppskrift finner du for eksempel hos Bekkibjarnoll

Neste bilde er første steg av "prosjekt interiør". Nå skal småting som ligger og slenger få nye hjem! Først ut er altså barnesalvene. Disse har ligget i badeskapet. Greit nok det, men utrolig uoversiktlig!
Denne kurven er heklet i Drops Bomull-Lin med heklenål nr. 3.


Prosjekt interiør innebærer at jeg skal få orden i mer slik smårot, men særlig alle strikkeprosjektene i stua. På bildet under kan dere se at jeg er i gang med en relativt stor kurv til å ha pågående prosjekter i. Haddde jeg vært fornuftig, hadde jeg brukt tykkere garn og tykkere heklenål. Her velger jeg altså å være ufornuftig til fordel for fine, små knuter i form av fastmasker rundt og rundt.  



Så har barnas kusine nylig fylt fire år. Hun er som mange på sin alder - opptatt av prinsesseting. Hva er vel bedre enn en ekte gullkrone med ekte edelstener på, men navnet i diamanter? Det er mulig prinsessekronen egentlig er laget av Drops Eskimo, med knapper til pynt og navnet brodert på med sølvfarget tråd. Det gikk med 65 g Eskimo. 



Prinsen min stiller velvillig opp som modell.
Oppskriften fant jeg her. Meget god og enkel, passer de fleste hoder! Jeg har valgt å la vær å tove den. Jeg synes det ble ganske fint mønster med rillene, samt at det er noe lettere å tilpasse størrelse når den er elastisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en liten kommentar!