søndag 11. mars 2012

Brrrm, brm, bilgenser!

Denne innrømmer jeg å være stolt av. Jeg synes denne er så kul!




Bilene er basert på Hanne Thorsens genser biler. Se her om du er på Ravelry. I og med at den oppskriften ikke er spesielt lett tilgjengelig, så ble det til at jeg måtte trikse til litt. Bilmønsteret har en Ravelry'er ved navn Arbalar tegnet av. Takk for det, da slapp jeg!

I utgangspunktet var planen å basere denne på Nøstebarns bestefarstrøye. Jeg synes det er stilig med åpning foran i halsen, særlig på gutter. Da jeg var kommet omtrent halvveis på bolen slo det meg at det nok ville være ganske så dumt med en slik åpning. Ja, jeg synes fortsatt den er fin, men 3,5 åringen tar konsekvent på seg overdeler feil vei. Ikke bryr han seg heller. Dermed ble det ingen åpning, og vid hals. Jeg tror det er likegreit, da åpning foran gjør seg bedre med raglanfelling enn rund sal. Eller hva?
Det skal også sies at selv om jeg viser meg fra en praktisk side her nå, så er jeg ikke tro mot denne siden av meg selv. For øyeblikket planlegger jeg guttens sommergenser som bare det. En ting er sikkert - den skal ha åpning foran. I riller. Som overlapper nederst. Jaja - en gang lærer han vel hva som er bak og fram?




Bilde av genseren i bruk tror jeg at jeg utsetter til neste år. Heldigvis (vinteren er jo over..) er dene litt for stor. Med andre ord vil den sitte bedre neste år.

Siden forrige rekk-opp-bilde, har jeg altså strikket hele skulderpartiet på nytt. Den sitter nå vesentlig bedre. Det bør sies at jeg gjorde en litt lat og flau tabbe gang to - rillekanten helt øverst skulle selvsagt vært strikket med en pinne størrelse mindre enn resten av genseren. Slik som jeg vet må gjøres, og som jeg gjorde nederst på bolen og ermene. Hvorfor jeg ikke gjorde det? Nei altså, den aktuelle pinne lå ikke i sofaen, den lå i naborommet. Farlig denne sofaen gitt! Når jeg får ånden over meg (forhåpentligvis snart) skal jeg strikke den kanten på nytt. Når jeg strikker en såpass kul genser jeg trolig kommer til å ville prate om til alle som gidder/tolererer å høre om, ja - da skal den være perfekt.

Av garn har jeg brukt Kauni effektgarn, farge EQ og Gjestals ullteppegarn. Ullteppegarnet virker helt greit, godt garn jeg gjerne anbefaler. Imidlertid har jeg et slags indre "problem". Jeg har kommet frem til at PT2 er et garn jeg skal ta i bruk litt oftere, rett og slett fordi det er et supert (og undervurdert?) garn av ubehandlet ull. Videre kommer det i usannsynlig mange fine farger. Allikevel fikk jeg ikke støttet Rauma her - det har seg nemlig slik at ullteppegarnet er nøyaktig like tykt som Kauni. Begge har en løpelengde på 200m/50g, mens PT2 har en løpelengde på 165m/50g. Forøvrig bør det nevnes at dette ullteppegarnet fortjener et vesentlig mer innbydende navn enn det har. Garnet kan brukes til veldig mye mer enn ulltepper.

Ha en flott uke alle sammen!

Mønster: Little of this, little of that. Se lenger opp
Garn: Kauni effektgarn EQ og Gjestals ullteppegarn
Garnmengde 235
Pinne nr: 2,5 og 3
Str: ca 5 år

20 kommentarer:

  1. Så utrolig lekker genser!

    "Klør" garnet du har brukt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er litt smak og behag. Har hørt noen sibdet er stikkete, men vi synes ikke det klør, og garnet blir mykere etter noen vask:)

      Slett
  2. Fantastisk flott genser!!! Stilig i flerfarget og grå! ...og bilene var bare supre på! Kjenner flere små som ville blitt veldig glad for en sånn ja....

    SvarSlett
  3. Jeg bøyer med i støvet, så utrolig kul!

    SvarSlett
  4. Åh, herlighet så flott denne genseren var! Kauni-effekten var jo bare helt fantastisk og bilene var råstilig! All grunn til å være fornøyd, med andre ord! :)

    SvarSlett
  5. wow! er det lov å herme eller?:) Den genseren var bare helt nydelig!så kreativ du er! Klør i strikke-fingrene nå ja!

    SvarSlett
  6. Kjempekul! Jeg digger Kauni, er så artig å strikke med det garnet! :)

    SvarSlett
  7. Den ble superfin!
    Veldig, veldig kul!

    Og Kauni blir jo mykere og mykere med vask, sønnen her elsker Kaunigenseren sin.

    SvarSlett
  8. GURIMALLA SÅ KUL! Fantastisk!!!! Så stilig med fargene på bilene!! Skjønner nesten ikke enda helt hvordan du har fått det til det med fargene! hehe

    SvarSlett
  9. Supertøff genser!! Her blir sikkert junior fornøyd.

    SvarSlett
  10. Den er kjempefin! Så tålmodig du er!

    SvarSlett
  11. Utrolig kuuuuul! Den må jo være enhver treårings drømmegenser! Gratulerer med velkjørt løp!

    Høres kjent ut med barn som ikke syns det gjør noe som helst om genseren havner bak fram. Min snart 5-åring syns ikke det er så farlig med buksa heller, så han kommer ofte tassende med buksesmekken bak og store lommer forann på olabiuksa om morgenen... Ja til selvstendige barn, tenker jeg, og lar han gå sånn... (o:

    SvarSlett
  12. Utrolig flott genser! Denne blir nok guttungen glad i til høsten:)

    SvarSlett
  13. Å jøye meg så flott genser. Jeg har sporenstreks hjertet dette på ravelry for dette må jeg bare bruke til noe. Synd det er så vanskelig å få tak i originalmønsteret.
    Flott blogg har du også, - jeg slenger meg som følger og legger deg til lista mi :)

    SvarSlett
  14. Wow det var jammen meg genseren sin. Utrolig lekker. Den der har du all grunn til å være stolt av. Nydelig rett og slett :D

    SvarSlett
  15. F A A A A NtastiSK! Wow altså..

    SvarSlett
  16. Er på jakt etter en tøff genser til min sønn og her er den!!!
    Vil du legge ut oppskriften?

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en liten kommentar!