mandag 23. januar 2012

Presenting: Lightening McQueen!

Ullbukser er gull. Imidlertid så har jeg tidligere hatt en tendens til å strikke de i "spennende" farger. I seg selv synes jeg buksa ser fin ut, men problemet oppstår i og med at gullgutten skal ha på seg noe på overkroppen og. Jeg har selvsagt syntes det har vært en like god idé å strikke gensere i "spennende" farger. Videre har jo de fleste barnegensere også "spennende farger". Målet fremover er å strikke mer nøytrale og mer samarbeidsvillige farger. Som sagt i forrige innlegg - jeg har litt dilla på grått!


Da jeg tok bilder av denne buksa insisterte treåringen på at jeg skulle ta bilde av Lynet. Jeg skrinla min plan om å ta et bilde av buksa i aksjon. Best å høre på modellen der tror jeg.


Buksa er en arbeidshest til bruk hjemme, i barnehagen, over stilongs, alene, under tykkere bukse - ja alt etter behov. Buksa er strikket etter Sandnes sin oppskrift beregnet på Lanett. Siden jeg først har oppskriften innrømmer jeg å strikke etter annet garn enn det som er anbefalt. Slik jeg ser det kan all babyull brukes. Lite dilemma dette her. Er det ok å bruke annet garn på oppskriften? Jeg ønsker å støtte bla. Sandnes slik at de vil fortsette å utarbeide oppskrifter og produsere garn. Men må man nødvendigvis kjøpe både pose og sekk for å oppnå det? Og hvor mange ganger bør man i så tilfelle strikke denne buksa i Lanett før man kan strikke den i annet garn?

Foreløpig har jeg ikke noe svar, og strikker oppskriftene i det garnet jeg har liggende eller har lyst til. Liker jeg ikke det anbefalte garnet bytter jeg det gladelig ut med et garn jeg ønsker skal fortsette å være i produksjon.

Uansett - akkurat denne oppskriften har jeg ren samvittighet for. Den ligger nemlig ute på Sandnes sine sider tilgjengelig for alle! Ja, gratis!

Lynet McQueen har jeg brodert på i etterkant. Mønsterdiagram finnes på Ravelry.

Om 3,5-åringen ble glad for buksa? Ja, det må man vel kunne si. Men det første han spurte om var om Taue-Bill også var der... Nei. Han skal jeg ikke brodere på nå.

2 kommentarer:

  1. Kjempefin bukse og tøff Lynet McQueen.

    Er enig i at det er kjekt med nøytrale bukser, slik at de tåler fargerike gensere. For det er lett å "mått" strikke en hel haug sett ellers. da er det mer praktisk å ha gode basisplagg som kan kombineres med resten av gaderoben.

    Jeg har også samme "kvaler" som deg ang oppskrifter og garn, men har kommet frem til at når jeg har kjøpt heftet, kan jeg bruke hvilket garn som helst. At det er "kjøpetvang" av garn fr å få kjøpt heftene, er vel gjort for at de skal tjene det inn.

    SvarSlett
  2. Stilig bukse! Den hadde gått rett heim hjå oss også! Flott med grått, det gjeng fint til alt.

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en liten kommentar!