torsdag 26. januar 2012

Nova - langermet hverdagskjole, hvorfor har jeg ikke strikket det før?

Jeg, som ikke pynter meg noe særlig selv, innrømmer herved at jeg synes det er gøy å strikke feminine klær til jente! Ikke så pyntet at det blir festklær, men feminine hverdagsplagg. Det er så utrolig mange fine mønstre ut og går. Hvis noen er på Ravelry så er dettedette, dettedenne, og denne fra Pickles noe av det jeg kunne tenke meg å strikke. Nå har hun strengt tatt ikke bruk for ti kjoler/tunikaer i samme størrelse, så jeg må velge. Valg er vanskelig, i sær når det gjelder strikkeprosjekter. Noen ganger så bare "vet" jeg at den må jeg strikke. Andre så må jeg velge mellom flere like gode kandidater. Nova av Signe Simonsen var en jeg bare visste at jeg "måtte" strikke. For dette er jo ikke en kjole, dette er da en høyst nødvendig genser/kjole, ja? (Si ja!)



Dette er altså kun én kjole. Ikke samme kjolen i flere farger. Kun meg som sleit litt med å fange lyset riktig her. Redigert litt på bildene i etterkant, og engen så kunne jeg fremheve  brunfargen, eller litt mer lilla, men da ble den brune sort. Nei, må gjøre alvor av planene mine om å lære meg litt mer om lyssetting snart! Fotografering er jo i grunn ganske morro. 




 Jeg så denne kjolen første gangen i Monstermønsterbloggen i våres. Klart jeg måtte herme. Imidlertid har jeg gått min egen vei i den forstand at jeg har fulgt oppskriften til punkt og prikke! Sjelden jeg gjør det, men det føles faktisk litt godt. Veeeel, garnet mitt hadde en annen strikkefasthet, så måtte regne til litt der. Jeg brukte tynnere garn, så et alternativ til matematikk er å strikke den i lengden til riktig størrelse, men masketall et par størrelser større slik som Monstermønster gjorde.

I praksis betyr det at jeg har fulgt oppskriften her at jeg pliktoppfyllende delte bærestykket ved knappestolpene og strikket hver del frem og tilbake. Underveis stilte jeg store spørsmålstegn til hvorfor i all verden jeg gadd det. Knappene er jo bare til pynt uansett. Jeg har fortsatt ikke et godt svar, ennet enn at det nå er skrå/vertikale riller på knappestolpene.



Mønster: Nova (gratis)
Garn: Gjestal babyull
Garnmengd: 154g
Pinne nr: 3
Str: 2 år

6 kommentarer:

  1. Så bra du er fornøyd!!! Den står på min "to do" liste også... litt lenger fremme når hun har begynt å gå tenker jeg;-) Da er det supert å lese andres erfaringer med bruken før jeg går i gang!!

    SvarSlett
  2. Novaen ble kjempefin ;) Jeg fulgte ikke mønsteret og jeg jukset knappestolpen på etterpå....tror nok jeg hadde gått for det igjen....mye mindre trådfesting ;) Men ære være deg som orket ;)

    SvarSlett
  3. Jeg har ingen søte små prinsesser å strikke til, men dette var virkelig en flott genser/kjole! Fargene du har valgt fungerer veldig flott sammen.

    Ha en riktig god helg !

    SvarSlett
  4. Søt kjole, og nydelige farger!

    SvarSlett
  5. Så morsomt å se så mange flinke og strikke glade jenter her ute!!! kjempefin kjole til lillejenta! håper du får en fin mandag hilsen mariann

    SvarSlett
  6. Så fin Nova-kjole! Den er bare så herlig!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en liten kommentar!