tirsdag 28. juni 2011

Mei tai! Og en bleie!

Jepp - skryt skryt. Jeg har tatt frem symaskinen igjen. Jeg har ikke akkurat slitt den ut siden jeg holdt på med bleieprosjektet forrige sommer. Har blitt noen flere formsydde bleier, men ikke spennende nok til at det havnet her. Nå har jeg sydd en mei tai, og er såpass stolt at jeg viser den frem...



Krøllen øverst er sovehetta. Jeg bandt den opp i et forsøk på at den skulle gi noe støtte. Jeg tenker så det knaker for å komme opp med en bedre festeanordning.

Nærbilde av stroppene: de er foret med fleece. Seks lag ble det vel. Neste gang skal jeg bruke en krittblyant til å tegne opp streker der "polstringssømmene" går. Øyemål blir ikke jevnt...


Stoffet er gardinstoff kjøpt på stoff og stil. Mønsteret er fra Stoff og Stil. Ok, mønsteret har jeg lånt av ei venninne. Veldig glad for at jeg slapp å klippe ut mønsterbitene! Takk, Krstine Maria! Her ligger hennes utgave.
Så langt er jeg fornøyd med mønsteret! Litt annerledes panel enn det er på "Babyhawk'en" jeg har fra før, men forandring fryder! Mei taien sitter godt både på meg og Syslemannens rygg. (Han er 1.90 og har en god del bredere skuldre enn meg). Tommelen opp for Stoff og Stil. Synes det er veldig bra at de selger mønster - mei tai er ikke like sært lenger som det var for noen år siden. så nevner vi bare med liten skrift at ekspiditrisa jeg pratet med på Stoff og Stil ikke visste hva en mei tai er.



Under er mitt første forsøk på en PUL- bleie. Det vil si en bleie som ikke trenger sperrelag. Jeg har lenge innbilt meg at det er grusomt vanskelig å sy. Den ene siden av stoffet er jo tross alt glatt. Et annet - og kanskje viktigere aspekt - er jo at disse ikke skal ha ullbukse over seg, og at snuppa skal bruke slike i barnehagen. Ergo er det fler enn Syslemannen og jeg som skal se dem.
Men se! Det var slettes ikke skummelt i det hele tatt! *stolt* Jeg har liggende flere stoffbiter, så kommer et eget bleieinnlegg i løpet av sommeren.
Som mønster har jeg brukt en bleie vi har liggende - arbeidshesten BumGenius.


3 kommentarer:

  1. Så fine ting! Bæring er supert, og særlig i hjemmesydd meitai. Også så fin bleie, mye kulere enn de ensfargede bumgeniusene! Heldig snuppe :)

    SvarSlett
  2. For en fin meitai, og knall bleie da! :D
    Du vant blog candyen min, så jeg må ha adr din :D send meg en mail på rebekka_bjarnoll@hotmail.com

    SvarSlett
  3. Hei :) du jeg klarte å slette mailen fra deg :P sender du adr på nytt? Skal se om jeg får sendt den i morgen, men kan ikke love noe, sliter med spysyke barn her hjemme :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en liten kommentar!