fredag 10. juni 2011

Dobbeltstrikk - geniale saker!

Vi har et par grytekluter som strikketeknisk lenge har vært et mysterium for meg. Men så, i min søken etter noe å lage til de fantastiske barnehageansatte på småbarnsavdelinga sønnen nå desverre har vokst fra, snublet jeg over grytekluter i dobbeltstrikk. Jeg fant en fin oppskrift her. Jeg strikket i vei med stor iver, men da den var ferdig måtte jeg konstantere at den ville jeg ikke bruke selv en gang. Mønsteret ble ikke fint - maskene mine viste seg å bli såpass brede at jeg måtte legge til flere rader i høyden etter mønsteret for å få grytekluten kvadratisk. Skjev og fæl ble den og.

Men dobbelstrikk lærte jeg da av oppskriften!
Så jeg endte med å legge opp 58m, strikke dobbelstrikk med to farger. Hver rute er 9m brede og 15rader høye.


Et forsøk på å ta bilde av fenomenet dobbelstrikk:

Som det kan skimtes var jeg ikke helt heldig med fellingen øverst. Jeg prøvde meg frem litt, og fant frem til en bra metode. Trodde jeg.

Mønster: Se over
Garn: brune/grå: Mandarin petit, de andre: Drops Paris
Garnmengde: totalt 213g
Pinne nr: 4,5



1 kommentar:

Takk for at du legger igjen en liten kommentar!