søndag 27. februar 2011

Ribb, ribb og mere ribb!

Jeg har rett og slett fått litt dilla på ribbestrikk. Imidertid så er jeg ikke så god på å beregne størrelser. Buksa på bilde under er maskeantall og lengde akkurat slik som det skal i følge oppskriften "ribbestrikket babybukse" i Nøstebarnboka. Den er nå strukket til bristepunktet, hvor vrangmaskene i grunn bare ser ut som tråder i mellom rettmaskene. Buksa har vært i bruk fra den nå fem måneder gamle jenta var nyfødt, og har således gjort god nytte. Men benlengden, den var nok noe optimistisk...

Så da har jeg selvfølgelig strikket et ny. Denne gang la jeg opp 148m i stedet for de oppgitte 108. Jeg burde nok ha lagt opp enda flere masker, men nå ble det slik. Og selv med hennes gedigne tøybleiebak, så er buksa god og elastisk. Forhåpentligvis får jeg mulighet til å brette ned på bena denne gangen. (Fortsettelse følger til høsten)

På tross av at 2x2ribb er fantastisk kjedelig å strikke, så er jeg i gang med nytt ribbeprosjekt. Denne gang "ribbestrikket genser i 2-trådsgarn" fra Nøstebarnboka. Målet er å få på ermene i kveld. vi år se!
Å jo, har flere planlagte ribbeprosjekter. Ribbestrikk er rett og slett genialt! Jeg kan jo nevnte noen av egenskapene som har fått meg frelst:
  • tøyelig - lett å ta av og på
  • tøyelig - vokser med barnet
  • mykt og behagelig
  • nevnte jeg genialt?
Jeg satt og strikket på den grå buksa en dag på bussen. Da fikk jeg denne kommentaren av en eldre dame "de er så gode de buksene der. Slike strikket jeg til mine. Og vet du - Du kan forlenge bena, så kjekt!"
Så det så! Hørtes jo ganske lurt ut å forlenge bena, men da må jeg nok strikke de litt bredere i utgangspunktet. *Legger det på minne til neste bukse*

De sedvanlige fakta:
Grå bukse:
Mønster: "ribbestrikket babybukse" fra Nøstebarn med ovennenvte endringer
Garn: Gjestal babyull
Garnmengde: 108g
Pinne nr: 3

4 kommentarer:

  1. De er gode de buksene der.
    Strikket en til lillefrøkna og den hadde hun til hun var over året.
    Jeg har strikket en stor også, la opp 108 m men på tykkere pinner.
    Den kan hun nok ha til hun blir 5

    SvarSlett
  2. FINT!

    Men du, du strikker ikke litt stramt da, siden det ble så lite?

    SvarSlett
  3. Jo, jeg strikker litt stramt. Så er nok både en kombinasjon av det og tøybleia.

    SvarSlett
  4. Jeg stemmer i på Genialt. Kjedelig, ja. Men utrolig praktiske plagg!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en liten kommentar!