torsdag 16. september 2010

Jeg har sydd bleier! *puh*

Galskapsprosjektet kan foreløpig anses for avsluttet. Det har seg nemlig slik at babyer visstnok trenger beleir i flere størrelser. Jeg har kun sydd for de første ukene/månedene...
Dette prosjektet har jeg holdt med på ganske lenge. Sydd noen bleier en kveld, fler en annen. Totalt tidsforbruk? Utallige timer. Vil helst ikke vite det selv... Underveis har jeg også blitt vesentlig bedre venn med symaskinen. I begynnelsen var den bare en skummel maskin som gjorde ting helt på egenhånd. Nå snakker vi i allefall tilnærmet samme språk.

Først ut et oversiktsbilde av herlighetene. Til høyre sees de fire første prøvebleiene. De har vesentlig fler skavanker enn resten. Learn as you go!
I midten sees 20 stk (!) formsydde dagbleier. For de interesserte er de sydd av et gammelt sengesett jeg hadde da jeg var liten, innerstoffet er et laken, og som sugedings (hva heter egentlig "soaker pad" på norsk?) har jeg brukt gammelt håndkle i noen, nyinnkjøpt bambushåndkle i resten.
Til venstre har vi nattbleiene, 6 stk.. De er sydd av et badehåndkle, med fleece som innerstoff. Dette for å helgardere meg for at bleiene skal kunne brukes - storebror har ganske sart hud som ikke tåler å ligge våt lenge. Nattbleiene er sydd med lomme, så de kan stappes store og gode for en forhåpentligvis lang natt.

Bilde av innsiden på en nattbleie:

Jeg tør ikke vise skikkelig nærbilde av bleiene, for de har *kremt* et par feil alle sammen...
Men dette bilde er nære nok til at man kan ane strikk i benåpningene og jukse-overlock rundt kantene.

Såh, innleggene. Dette er to lag bambus, fire stykker uten fleece oppå, 17 stykker med.
Scenarioet "bleiene passer ikke" tør jeg ikke tenke på...
Ideer, tips og inspirasjon har jeg fått fra alle de flinke mennensekene på tøybleieforumet til tettinntil.no.

Til slutt - takk til min bestemor som fikk den fikse ideen at jeg trengte symaskin for noen år siden.

1 kommentar:

  1. Oi, må si meg imponert. å sy selv er jo vanvittig kult da :) Flink er du ;) Kunne godt tenkt meg å prøvd tøybleier.....men i disse bleiekrigsdager, så er det jommen meg ikke så dyrt med engangs heller :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en liten kommentar!